Георги
Кузмов

Район Оборище

Биография
  • Кандидат за район “Оборище”
  • Издигнат от Продължаваме Промяната
  • Възраст: 62 г.

Образование

  • Магистър | Специалност „Право“ | Софийски университет „Св. Климент Охридски“

Професионален опит

  • Директор “Бизнес развитие за Европа” на най-голямата фирма в света за локализиране на медийно съдържание.
  • С дългогодишен опит на високи позиции в международни компании и държавни учреждения, над 30 години в сферата на журналистиката и управлението на медии, три от които като директор на Ефир 2. Част от екипа на знакови предавания в БНР и  БНТ.
  • Организатор на големи медийни фестивали.
  • Издател на вестниците и списанията ”Hi-life”, ”Телевизия и радио”, “Mediaboxx”.

Гражданска ангажираност и лични каузи

  • Винаги е бил граждански ангажиран с каузите и политиките, засягащи средата, в която живее.
  • Провежда  кампании за запазване облика на стара София – за премахването на климатиците от фасадата на Ректората на Софийския университет и запазването на автентичния вид на сградата на Националната опера и балет.

Планове за района

  • Район “Оборище” е сред най-предпочитаните места за живеене, с потенциал за развитие. Включва много сгради, които трябва да бъдат запазени, поддържани или възстановени.
  • Инвестиране на натрупания житейски и управленски опит в подобряване качеството и ефективността на администрацията. Кварталите на територията на район Оборище да бъдат облагородени и новите сгради да бъдат в пълен синхрон с околната градска среда.
  • Прилагане на експертен подход в защита на интересите на хората от района пред Столична община, касаещи решаването на локални проблеми като паркиране, ремонти, сметосъбиране и зелени системи. Стремеж към по-голяма децентрализация и икономическа свобода за районите.

Мотив и амбиция

“Участието в надпреварата за кмет е голямо предизвикателство. Убеден съм, че нашите данъци, могат да работят по-добре за нуждите на хората, когато са подложени на локален контрол и изпълнение.”

Актуално

Програма

ЗДРАВЕ

+ -

Мерки за подобряване чистотата на въздуха

  • Мерки заедно с АПИ, Столична община и Пътна полиция за облекчаване на задръстванията чрез преосмисляне на светофарните регулации и отваряне на някои блокирани улици.
  • Ремонтите в квартала да бъдат под наистина строг контрол за измиване на гумите на камионите и ограничаване на прахта.
  • Поставяне на повече табла за мониторинг и оповестяване за замърсяването на въздуха, които да са на ключови спирки и места. Когато хората са информирани, те могат да се пазят и стават по-активни.

Енергийна ефективност на публични сгради, детски градини и училища

  • Трябва да се обърне внимание на читалищата. Те имат нужда от подкрепа и трябва да им се помогне с възможните програми. Но при старите сгради, каквито обикновено са читалищата, санирането трябва да е предимно с вътрешна изолация, за да се запази обликът на сградата. В “Оборище” има 4 читалища и всички те се нуждаят от мерки за енергийна ефективност.
  • Саниране на трети блок на Детска градина 151 . 
  • Текущи ремонти в сгради общинска собственост не са правени няколко мандата, а това е необходимо за привеждането им към нормалност и функционалност в полза на гражданите. 

Енергийна ефективност на жилищни сгради

  • Санирането на сгради в централната градска част, и специално в район “Оборище”, трябва да подлежи на специални и взискателни регулации, за да не се допуска саниране на части и в различни цветове на една сграда, което е една много лоша практика. Това изисква сериозна работа на кмета със СОС, СО и НИНКН.
  • Процедурата за разрешително за поставяне на скеле изисква човек да ходи до СО, КАТ и района и да изготви проект (който струва няколкостотин лева), дори ако става дума за сравнително ясно и просто решение. Трябва да може такова разрешително да се получи на едно гише, в сравнително кратък срок и с приемлива такса. Трябва ни максимално облекчена процедура от страна на общинската администрация и пълно съдействие на всички заинтересовани за енергийна ефективност.

Ограничаване на замърсяването от строителни обекти

  • Специален мониторинг на строителните обекти на ул. “Оборище” и бул. “Евлоги и Христо Георгиеви”.
  •  Строителен обект на ул. “Асен Златаров” и ул. “Оборище.”
  • Строителен обект на бул. “Евлоги и Христо Георгиеви” и ул. “Силистра”, защото са на основни артерии и знакови улици за района.

Насърчаване на пешеходен и вело транспорт

  • Малко на брой велоалеи в района, които не са и свързани в мрежа.
  • Трябва, съвместно с кметовете на съседните райони, да се изгради и преосмисли създаването на истинска велоструктура в града, която да се защити пред Столична община. Тя трябва да свързва различните квартали и райони - нещо, което може да стане само при взаимна работа. А не просто да се правят велоалеи, които не водят до никъде и свършват в рамките на кварталите. В някой случаи те не са асфалтирани. Трябва да се свърже велоалеята на “Дондуков”, през парка “Заимов” към “Ботевградско шосе”.
  • Магистрала по канала: велоалеята по бул. “Христо и Евлоги Георгиеви” е пародия. Затова, в бъдеще, можем да проектираме велоалея по коритото на реката. На нито едно място няма пресичане на кръстовище. Тази велоалея, особено ако се свърже с такива по “Мадрид” и “Янко Сакъзов”, би правила магистрална връзка чак до НДК и Южния парк. Дългосрочно мислене е реката да стане крайречен парк и велоалеята да бъде част от него. 
  • Отдавна се обсъждат идеи и варианти за създаване на пешеходна зона в стария квартал под “Дондуков”, за да може тази част от “Оборище” да се превърне в градско средище за събития, арт индустрия и място за социални контакти и туризъм. Трябва да има сериозно обществено обсъждане за плюсовете и минусите, които едно такова решение ще донесе на местната общност.

Подобряване на градския транспорт

  • Да се обсъди възможността за въвеждане на малки електрически автобуси за малките улици, подобно на тези, които вече има в “Бъкстон” и “Манастирски ливади”. Те ще имат определени маршрути в кварталите, но ще могат и да се отклоняват до определен радиус, за да вземат или оставят хора при поискване.

Паркове и градини

  • Поддържането и изграждането на тоалетни в парковете и градските пространства е много важно предизвикателство. Старите градски и паркови тоалетни са изоставени. Химическите тоалетни не са вариант, не са устойчиви решения. Трябва да се търсят комбинативни решения - добър пример в София е тоалетната в градинката на ул. “Солунска” и ул. “Ангел Кънчев”.
  • Преосмисляне на политиката за заведения и хранителните колички в парковете и в периферията, защото те трябва да бъдат най-малкото по-естетични и в синхрон с парковата среда.

Спортни площадки и развитие на масов спорт за деца, младежи и възрастни

  • Спортна площадка за петанк - една игра, която замести старата игра на топчета в кварталите и която през последните години се наложи като основен спорт в Докторската градина. Вече трудно се намират свободни алеи, затова този модел можем да пренесем в парк “Заимов”. Там лесно ще се намери пространство за тази игра. Тогава нещата могат да се разраснат и да имаме по-големи турнири и шампионати между отделните градинки.
  • В Докторската градина няма фитнес площадка. Там би било подходящо за безплатен спорт на открито. Добра възможност за такава площадка има в градинката зад Народната библиотека. 
  • В парка “Заимов” редовно се играе футбол по алеите и тревните площи. Това е прекрасно, но води до унищожаване на тревната настилка, а понякога и на поливната система, което пък води до големи кални точки. Трябва да се огледа възможността да се проектира игрище за мини футбол в парк “Заимов”.
  • До края на 2023 г. предстои изграждане на изцяло нова детска площадка на ул. „Бачо Киро“.
  • Върху паркинга на метростанция „Театрална“, който планираме да бъде модулен многоетажен, също може да има спортни съоръжения.
  • Трябва ни сериозна работа с Архиви, Кадастъра и Столична Община, за да се създаде точен регистър и да се направи опит да се изчистят обърканите и неуточнени собствености на земята при междублоковите пространства – (общинска-държавна-частна). Това е една от причините за толкова запуснати пространства и недобронамерени апетити. Това биха могли да са потенциални пространства за изграждане на детски и спортни площадки.
  • Трябва да продължат преговорите с Военна академия за използването на лявата страна на прилежащата градина като център за спорт и разходки, след като дясната вече е припозната като място за културни събития. 
  • Общината трябва да се фокусира и върху преговорите за градинката, която военните искат да направят по границата с ул. “Черковна” и как да се свърже Перловската река с ул. “Черковна” през парка на Военна академия. Това ще отвори много квартала.
  • Новият площад на “Московска” при паметника “Левски” може да бъде припознат като място за стрийт баскетбол и други улични игри, като се поставят временни настилки. Там може да се организират вътрешни шампионати между квартални отбори. Мястото е видимо и съм убеден, че ще привлича много хора и интерес.

Ограничаване на паркирането в зелени площи

  • Вследствие от интензивното строителство, липсата на паркоместа е сериозен проблем. Има зони без паркинг ограничители, които да възпрепятстват паркирането в междублоковото пространство и върху околната тротоарна мрежа.

Нужда от засаждане на дървета по улиците, с цел намаляване на прегряването

  • Задължително гражданско обсъждане и предварителни разяснителни кампании при санитарната сеч и зеленото планиране. Необходима е обща работа със “Зелени системи” и Столичен инспекторат, както и с обществените групи и движения, за предварително обсъждане и разясняване на необходимостта от поддържане или подмяна на дърветата по улиците. Това особено засяга стара София и трябва да става с предварителни медийни кампании и разяснения защо трябва да се прави.
  • Стимулиране на проекти за зелени покриви на сгради
  • Съвместно с МО „Оборище“ и граждани e изготвена интерактивна карта на „липсващите“ дървета в района, която трябва да продължи да се обновява всеки месец. Според експерти от граждански движения в района на “Оборище” могат да бъдат предвидени и засадени над 2000 нови дръвчета.

Общински болници и диагностично-консултативни центрове

  • Всички ДКЦ в района на общината имат нужда от ремонт, приличен вид и прилагане на мерките за енергийна ефективност.

ВЪЗМОЖНОСТИ

+ -

Транспортна свързаност

  • Факт е, че централната градска част, която привлича най-много посещения, гости и чужди туристи, е с едни от най-изоставените и разбити тротоари, извън централните улици. За мен е грешна политиката за разпределение на бюджетите за тротоари според броя на живущите, защото центърът привлича много повече хора! И там има най-голямо натоварване с коли и най-голям пътникопоток.
  • Трябва да се обсъди отварянето за коли на отсечката на ул. “Кракра” между бул. “Янко Сакъзов” и “Дондуков”, която преди време стана еднопосочна. Платното е достатъчно широко да поеме двупосочно движение и може да отпуши задънения трафик към паметника на бул. “Васил Левски”.
  • Трябва да се търсят преговори с болница ИСУЛ и разгледат възможностите за отпушването на ул. “Бяло море” към бул. “Данаил Николаев”. 
  • Около парковете, градините и училищата би било разумно всички пътеки и кръстовища да са надигнати, а бордюрите на ъглите - свалени.
  • Въпреки сравнително чести проверки, проблемът с паркирането върху тротоарите остава всекидневен. И докато при автомобилите има някакъв контрол, то той липсва напълно за друго ППС като мотоциклети, ел. тротинетки и даже колела. Особено ел. тротинетките и споделените колелета и скутери стават много, оставят се безобразно по тротоарите. Възможно е да се говори с фирмите (напр. Lime, Cycle, Shareascoot) да не позволяват прекратяване на наема върху тротоари и извън точните места. Тази практика съществува в някои европейски градове.

Подобряване на общия облик на кварталите

  • Графитите са интересно градско изкуство, но трябва да се направи кампания кои от тях са изкуство и кои - просто драсканици, недопустими за нормалната градска среда. Общината все още на е потърсила възможност за идентифициране на рисувачите и не е прилагала санкции за това, а трябва. Също така трябва да им се даде възможност за изява, като се обособят места за графити - мостове, трафопостове, подлези и това да бъде афиширано официално. Дори може да има месечни конкурси за графити с обявени и наградени победители.
  • Трябва да се рекламира и подкрепи инициативата за изчистване на сградите от графитите. Примерно медийна кампания „Изтрий графита, който те дразни“ с някакво поощрение или „ловци на графити“, които да разказват за тях - кое е хубаво и кое не. Това би създало и някаква преценка кое е допустимо и кое не, кое място става и кое не става за графити.
  • Ремонт и подмяна на осветлението в парка “Заимов”. 
  • Облагородяване и поставяне на пейки около алеите за игра на петанк в градинката зад Националната библиотека. Сега играчите сами поставят счупени макари, дънери и други грозни предмети, които ползват за закачалки за чанти и дрехи или просто изчакват реда си.
  • Може да се оформи малка зелена градинка на ъгъла на ул. “Черковна” и “Оборище”, където сега често незаконно паркират коли на тротоара.
  • Трябва ни локален мониторинг за осветяване на улици, защото дори в централен квартал като “Оборище” (близо до бул. “Ситняково”) има малки улички въобще без осветление.
  • Подмяна на счупени пейки в Докторската градина. 
  • Подмяна на счупени пейки в парк “Заимов”.
  • Пространствата около “Александър Невски” са се превърнали в международна автогара, а трябва да е само спирка на градски турове. Тази практика трябва да бъде прекратена с преговори със Столична община и органите на реда.
  • Защита на специален бюджет за районен екип за поддръжка. Най-много обаждания и сигнали в квартала има за необходимостта от редовна поддръжка и поправка на тротоарите и улиците в района. Задължително сформиране на екип за всекидневна поддръжка на инфраструктурата. 
  • Редовна профилактика на уличната канализация и конкретна процедура при наводнения, които все по-често се случват. 
  • Изцяло и докрай премахване на нерегламентираните висящи кабели по сградите и поставянето им под земята. 
  • Почистване на графитите от лицето на кварталите и търсене на отговорност, когато се нанася такава щета на сградите - това ще бъде важна задача и взаимна работа с етажните собствености.
  • Работа с ДФСО за организиране на обучения при бедствия и аварии в администрацията, детските градини, училищата, бизнесите и т.н., както и инспектиране на капацитета на района при различни ситуации.

Подобряване на пътната и транспортната инфраструктура

  • Защита на задължителната рехабилитация и ремонт на настилката на трамвайните линии по бул. “Янко Сакъзов”. Булевардът е част от входните и изходните артерии на града и е недопустимо да стои в това състояние.
  • Ограничаване на скоростите по малките улички, оптимизация на посоки на движение и ревизия на „спящите полицаи“ - постигат ли ефекта си, правилно ли са изградени и дали са поставени на точното място. 
  • Трябва да обсъдим възможността за направата на отбивка „Kiss & Fly” на бул. “Христо и Евлоги Георгиеви” пред Испанската гимназия и училище “Антим I” на ъгъла с ул. “Султан тепе”. Сега там се образува натрупване от коли по канала за посрещане и оставяне на деца, които прескачат през перилата на пътя.

Подобряване на социалната инфраструктура

  • Район “Оборище” е един от малкото, в които няма пазар. Проектиране на място за пазар в централната част на града не е лесно. Затова може да бъде търсен временен център за фермерски пазар - един път в седмицата, тъй като трудната логистика няма да позволи друг вариант. Възможно място би могло да бъде площадът до Ботаническата градина, който да бъде изчистван и измиван след всеки пазар. В парк “Заимов” също има подходящо място - алеята, която е продължение на ул. “Асен Златаров”. По време на ковид пандемията тази практика беше тествана и работеше перфектно. Има и допитване през фейсбук групата „За Оборище”, която в момента е с около 9300 последователи. Над 80 % искат фермерски пазар и над 70% биха искали той да е в парка.
  • Медиация с големите хранителни вериги на територията на общината, които да бъдат убедени и съгласни да поемат доставката на храни до домовете на възрастни хора. 
  • Има програма за предлагане на „изостанала храна“ в магазините и заведенията, която да се предлага на по-ниска цена. Тя трябва да се направи работеща и да се включат в нея знакови ресторанти от района, които могат да предоставят такава храна за социално слабите и многодетните семейства.
  • Трябва да създадем възможност (при желание) за наблюдение на жизнените показатели на възрастни хора с модерни холтери. Има български фирми, които правят този мониторинг от България, за възрастни хора по целия свят. Това трябва да стане достъпна процедура и за хората от района, който претендира за висок стандарт на живот. 
  • Проект “Бъдеще за децата”, който трябва да бъде довършен през новия мандат: Предоставяне на комплексна социална подкрепа за непридружени деца.
  • Задължителна подмяна на настилките пред училища, детски градини и основни административни сгради, които трябва да са лицето на града. Това трябва да стане с парите, които вече са защитени за инвестиции в следващите 2 години.
  • Отваряне на дворовете на училищата за спорт, култура и по-лесно движение в района. Да се назначи охрана от 08 до 22 ч в училищата със СОД и камери, за да може те да се ползват безопасно целодневно и целогодишно.

Търсене и насърчаване на иновативен бизнес 

  • Развиване и насърчаване на бизнес с висока добавена стойност – това ще бъде една от целите през мандата на общинската администрация.

Насърчаване на туризма като част от икономиката на града 

  • Трябва да се търси и развива социална, търговска и културна среда за кварталите, която разнообразява и помага на живота да е по пъстър, но и не пречи на нормалния и спокоен живот на хората. В квартала под бул. “Дондуков” може да се мисли за по-осезаемо стимулиране на предприемачите, подкрепа на инициативите на дребните бизнеси и занаяти. Общината да ги насърчава по европейските програми. Това е район, който се развива като територия на творческите индустрии, и е факт, че инициативата и усилията идват изцяло от долу нагоре. Промяната в “квАРТала” не е резултат от планиране от страна на публичните институции. Там трябва да се осмислят нови градски пространства, които възстановяват чара на стара София и ще привличат все повече туристи. 
  • Ново пространство за събития може да бъде речното корито на Перловската река, където може да се осмислят и проектират пространства за градски събития и забавления - инициатива, която вече е започнала “Реките на София”, отново като инициатива на гражданите и с пасивното съдействие на Общината.
  • Организиране на международен архитектурен фестивал, посветен на съвременните възможности за съхранението и възраждането на чара на старата част на столицата.

Опазването и възстановяване на стара София

  • Една от важните ми каузи ще бъде опазване на стара София. С всяка съборена красива къща и сграда си отива частица от историята, чара и идентичността на София, а това е недопустимо. Красивите стари къщи и сгради са като старите хора, имат нужда от внимание и грижи. Трябва да знаем, че са незаменими, и да търсим програми за подпомагане на собствениците за възстановяването и опазването им. 
  • Старият Еврейски квартал е под специален мониторинг със статут на район с историческа значимост, но явно той не работи правилно. Бих настоявал за въвеждане на мораториум за събарянето на стари къщи, докато не бъде изграден цялостен план за развитието на квартала. 
  • В никакъв случай не трябва да се допуска презастрояване и огромен автомобилен поток, който ще завземе улиците и комуналната инфраструктура няма да издържи – нещо, което виждаме често в България. 
  • Направено е предложение, което трябва да бъде защитено през новия мандат, за връщане статута на 17 бр. сгради - бивши паметници на културата. Описът не трябва да спира.
  • Новите сгради, които ще се строят, трябва да имат проекти от архитекти и строители, които се съобразяват с околната среда и допълват красивата история на града и квартала. Има такива добри примери. Ще настояваме строителните разрешения в старата градска част, какъвто е район “Оборище”, да подлежат на по-специално внимание и обсъждане.
  • Две знакови сгради от стара София трябва да бъдат опазени на всяка цена: “Къщата с ягодите” и Царските конюшни. Общината трябва да е медиатор и да лидира този процес.

Открити пространства за култура

  • Коритото на Перловската река.
  • Площада между “Квадрат 500” и Ботаническата градина.
  • Покрива на “Квадрат 500”.
  • Пространството пред НАГ като площад на архитектурата
  • Паркът на Военна академия
  • Градинката на Централна баня. „Пускането на прожекторите“ в тази посока може да отвоюва това добро място на София от бездомните емигранти.
  • “Султан тепе” между “Джовани Горини” и “Христо и Евлоги Георгиеви”
  • Градината на Кюлуците
  • По границата с “Подуяне”

Детски градини и ясли

  • На мястото на стария „Птичи пазар“ през 2023 г. е стартирало проектирането на нова детска градина с площ на терена около 5000 кв.м. Предвижда се строеж на сграда на три етажа с басейн. Планираният капацитет на новата детска градина е 8 групи (200 деца).
  • Довършване разширението на новата 104-та детска градина. За 50 допълнителни места за деца. 
  • Район „Оборище“ е в процес на придобиване на сграда от Министерство на отбраната, която ще бъде пригодена за детска градина. Сградата ще разшири капацитета на съществуващата ДГ №151 „Леда Милева“ с 1 група (25 деца).
  • Тъй като ще стимулираме търсенето на възможности за създаване на детски ясли и градини, трябва да се обърнем към по-големите предприятия и фирми в района, които да се включат с предложения каква част от техните офиси могат да се обособят за грижи за децата на служителите. Това видимо ще е от взаимен интерес.
  • Трябва да се помисли за сгради на общинската администрация, които да бъдат проектирани и приспособени за детски градини.

РЕД

+ -

Подобряване на ефективността на Столичен инспекторат

  • Столичният общински съвет трябва да върне правата за контрол на районните общини и да започнат да оперират районни инспекторати.
  • Трябва да имаме възможност за миене на улиците със собствен мобилен екип и техника. 
  • Да се изиска от СО да преговаря с “Титан”, фирмата, която отговаря за събирането и извозването на боклука в района, да подмени кофите за боклук с такива, които имат педали за отваряне и пружини за автоматично затваряне на капаците. Не е нужно да се сменят камионите – има подходящи такива кофи за същите камиони! Най-добре би било договорите за услуги да се преподпишат с районните кметства.
  • Да се изговорят и преценят отново позициите на точките за поставянето на кофите и техния брой. Да се търсят общи градски решения за най-подходящите места. 
  • Да се подобри взаимодействието между гражданите, бизнеса и инспектората. Те реално нямат достатъчно хора и подаването на сигнали им е важно, но хората не го правят, защото не вярват. 
  • Да се подобри методът на събиране на рециклираните боклуци, особено стъклото, което е най-шумно.
  • Да се работи със заведенията и бизнесите, които по закон трябва да събират разделно.
  • Да се осигурят места за органичен отпадък.

Сигурност

  • Специална и засилена постоянна охрана на минералните чешми на ул. “Екзарх Йосиф”, за да не се превръщат в баня за бездомни емигранти. 
  • Трябва да се предоговори охраната на парковете и изискванията към тях, а също и работата на кварталната полиция.
  • Изграждане на видеонаблюдение в градинката зад Националната библиотека. 
  • Видеонаблюдение на площад “Бански“ 
  • Изготвяне на карта за видеонаблюдение на района и други възлови места след съгласуване с МВР, Министерство на образованието, СО и местните общности и бизнеси.
  • Проектиране и изграждане на видеонаблюдение в градинката между улиците “Екзарх Йосиф” и “Кешан”

Първостепенна улична мрежа

  • Трябва да защитим пред Столична община достатъчен бюджет, който да ни позволи пълна подмяна на тротоари на важни улици като „Екзарх Йосиф“. Поради спецификата на стара София трябва съдействието на Министерството на културата и НИНКН за този ремонт. Ул. “Оборище”, в участъка от „Черковна“ до бул. “Васил Левски”, има нужда от ремонт на тротоарите. И двете улици са част от туристически пътеки в града, те са лицето на кварталите и се посещават от много гости на София. 
  • Никой засега не търси решение на един сериозен проблем: улиците на стара София са залесявани преди десетки години и много често корените на старите дървета увреждат тротоарите. Трябва заедно със специалисти от “Зелени системи” и архитекти да се намери решение на тези проблеми, като се оформят по-широки отвори за дърветата или някакво друго практично решение като поставяне на градски пейки, което ще позволи да се ремонтират тротоарите и да има естетическо решение на проблема.
  • Бул. “Янко Сакъзов” и “Мадрид”: това са ключови търговски и комуникационни артерии на града, но докато при “Янко Сакъзов” тротоарите са широки, на “Мадрид” няма място да се разминават хора. Особено лошо е положението на кръстовището на “Мадрид” и “Евлоги и Христо Георгиеви” пред заведението “Канаал” и магазин “Фантастико”. По “Янко Сакъзов” стесненият тротоар пред паметника „Левски“ от страната на Музикалния театър създава също дискомфорт.
  • Пешеходните пътеки на двата булеварда са неправилно поставени. Не отговарят на алеите и/или тротоарите от двете страни. На бул. “Мадрид” са и малко на брой. На бул. “Янко Сакъзов” общината за трети път се опитва да ги „обезопаси“, но калпавото изпълнение води до разрушени „спящи полицаи“ в рамките на месеци и трябва да се намери трайно решение.

Ограничаване на паркирането върху тротоари и в зелени площи

  • Реорганизация и увеличаване капацитета на пространствата за паркиране, проектиране и изграждане на нови подземни гаражи и надземни модулни етажни паркинги.
  • Полагане на маркировка навсякъде, където е позволено паркирането, така че жителите да бъдат сигурни къде е разрешено да спрат и къде не.
  • Строг контрол върху паркирането по тротоари, зелени площи и пътното платно - чрез постоянни проверки, видеонаблюдение, физически бариери.
  • Цялата територия на района е покрита от зони за платено паркиране и въпреки това проблемът е голям. Затова се появяват и незаконни паркинги и бариери като тези в зелените площи зад театър „Сфумато“.
  • Има интерес от страна на гражданите за възстановяване на широките тротоари. Въпреки че през годините много паркоместа се свалиха от тротоарите върху платното, остават немалко такива „наследени“. Примери са части от ул. „Оборище“, ул. „Шипка“, ул. „Асен Златаров“ (между “Оборище” и ул. “Ронкали”, ул. „Марин Дринов“ (пред МВР) и бул. „Христо и Евлоги Георгиеви“. (За улиците “Шипка” и “Оборище” имаме много снимков материал, който показва как всеки ден се паркира на платното за движение или „на втори ред“ и това не пречи нито на трафика, нито на градския транспорт). Има изчисления, които показват, че ако се свалят паркоместата върху платното (паралелно, от двете страни), ще се загубят само две или три паркоместа, но ще се освободят тротоарите за детски колички и пешеходци.

Изграждане на подземни и етажни квартални паркинги

  • Проучване и проектиране на възможността за изграждане на модулен, етажен паркинг пред сградата на район “Оборище”, където и сега има паркинг, който може да бъде вдигнат и да поеме необходимостта от паркиране за 4 театъра, парка “Заимов” и да изпълнява ролята на буферен за връзка с метрото, с многото автобусни и трамвайни линии, които водят към центъра на града. 
  • Трябва да се обсъжда с експерти дали е възможно изграждане на паркинги около речните корита на Перловска река и “Сливница”.

Подаване на сигнали

  • Район “Оборище” може да има апликация или кратък, безплатен информационен телефонен номер(*…), и сега има, но той трябва да е изграден подобно на тези, които имат големите доставчици на услуги с меню за различните услуги.

ЕФЕКТИВНА ОБЩИНА

+ -

Администрация в услуга на хората

  • Първата задача е създаването на добър експертен екип, с модерно мислене, който съчетава хора с опит и експертност, които са дипломатични, знаят как да работят с централната градска власт, могат да отстояват позиции и да налагат истински градски вкус. 
  • Администрацията трябва да е мотивирана, със задължително по-добро заплащане, но с ясното знание, че тяхната заплата идва от хората и времето и нуждите на гражданите са най-важното, за което работят. 
  • Създаване на приятна атмосфера в сградата на Общината и максимално улеснение при достъпа на гражданите. 
  • Бих помислил за идея в общинската сграда да има занималня, където родителите да могат да оставят децата си за известно време, докато си свършат справките или получат документите си. Това, макар и малко облекчение, трябва да бъде медийно афиширано. 
  • Трябва да се опитаме да създадем квартална електронна трудова борса, която да подпомага взаимно търсене на хора за постоянна и „сезонна“ работа. 
  • Ясен регистър на състоянието и броя на свободните общински жилища и строг публичен контрол при раздаването. 
  • Трябва да помислим за създаването на Граждански съвет към районната община, който да се събира веднъж в месеца и при необходимост. 
  • Взаимна работа със съседните кметове: между кметствата реално няма граници - те са мисловни. Трябва обща визия за общите улици и общите проекти. 
  • Изнасяне на някои функции на администрацията в прилежащите подлези, за да се поддържат и оживят по естествен път.

Дигитализация на услугите

  • Съвременният начин на живот изисква адекватни модерни комуникации. Сайтът на общината изглежда доста остарял - като визия и функционалност. Трябва да се осъвремени и да бъде активен с линкове за данъци и всекидневна информация, за да е полезен на хората.
  • Общината разполага със софтуер Акстър, които е гръбнакът на административното обслужване, но наблюденията ни са, че не се използват изцяло неговите възможности от районната администрация, а това трябва да се случи, за да бъде по-ефективна работата й.
  • Дигитална комуникация и работа с „Етажната собственост“ в района, която позволява обратна връзка и потвърждения за приети уведомления, при почистване на сняг и други видове природни събития. 
  • Кампания за разясняване на енергийната ефективност, че не е само топлоизолация.

Децентрализация

  • В София трябва да има възможност за повече локална политика, което изисква децентрализация и по-голяма икономическа свобода. Смятам и съм убеден, че нашите данъци могат да работят по-добре, когато са подложени на локален контрол и локално възлагане и изпълнение на кварталните комунални услуги и ремонти. За да се решат локални проблеми като паркиране, ремонти, съхранение и извозване на боклуци, шахти, отглеждане на животни, зелени пространства, трябва да има децентрализация на услугите, защото сега тези услуги са в ръцете на СО, а тя не е близо до проблемите на хората в кварталите, тъй като нейният приоритет са големите инфраструктурни проекти. 
  • Възлагането, изпълнението и контролът на комуналните услуги трябва да бъде изцяло в правомощията на районните кметове, защото пряко засягат живота на хората, за които районният кмет отговаря.

ИДЕНТИЧНОСТ НА КВАРТАЛИТЕ

+ -
  • “Оборище” – Всичко, от което се нуждаете. Най-добрият квартал за живеене в центъра на града. Социален, с висок стандарт, добре уреден и забавен. 
  • Еврейският квартал – Истинската стара София, с огромен потенциал за развитие и превръщането му в място за градски бизнес и култура.
  • Зад Канала - Артистизъм и спокойствие в центъра.
  • “Кюлуците” - Тишина и “Оборище”.

Оборище

Оборище е сред централните райони в столицата и има сравнително висок принос към местната икономика. Компаниите в район Оборище допринасят за 5,8% от приходите и 4,8% от работните места в София.

№4 на картата, 24 МИР

Официален уебсайт: rayon-oborishte.bg

Население

Население на район Оборище по възраст (2021 г.)

Население

В район Оборище живеят близо 29 хил. души, което е 2,3% от населението на столицата. Районът се отличава със сравнително застаряващо население. Броят на хората в трудоспособна възраст е 18,2 хил. души, или 62,9% от жителите на района (65,8% средно за СО). Делът на децата е 13,2% (14,6% средно за СО), а населението на 65 и повече години е 23,9% (19,6% средно за СО). Делът на населението на 65 и повече години е вторият най-висок в столицата, като по-висок е единствено в район Средец.

Образование

Образователна структура на населението на 7 и повече години в район Оборище (%, 2021 г.)

Образование

Оборище има много добра образователна структура на населението. Над 16,4 хил. души имат висше образование, като делът на населението на 7 и повече години с висше образование е много най-висок – 60,6% (43,6% средно за СО). Делът на населението със средно образование в същата възрастова група е 28,3%, а делът на населението с основно или по-ниско образование е едва 11,1%. Коефициентът на икономическа активност на населението на 15 и повече години е близък до средния за столицата – 63.4% (63,7% средно за СО).

Заетост

Коефициент на заетост в район Оборище и Столична община (2021 г.)

Заетост

Работещите жители на район Оборище са 15 316, което е 2,3% от всички заети в Столична община (2021 г.). Коефициентът на заетост на населението на 15 и повече години е 61,0% (60,9% средно за СО), а коефициентът на заетост във възрастовата група 15-64 г. достига 78,3%, като това е една от най-високите стойности сред районите в София. Най-голям дял от заетите жители на район Оборище работят в сферата на информационните и комуникационните технологии (16%), търговията (14%) и професионалните дейности (14%). В рамките на 4-6% са заетите в сферите на образованието, преработващата промишленост, държавното управление, здравеопазването, административните дейности, финансовия сектор и туризма, а под 4% са заетите в сферите на транспорта, строителството, културата и спорта. По данни на Агенцията по заетостта към края на 2022 г. регистрираните безработни в бюрата по труда в район Оборище са 239 души, като коефициентът на безработица в района е 1,6% (1,6% средно за СО).

Транспорт

Данните от преброяването показват, че 24% от всички жители на Оборище, които пътуват до работното си място или учебното заведение, се придвижват с лек автомобил. Далеч под половината пътуващи използват градския транспорт – 13% се придвижват с метро, 15% пътуват с автобус, а 12% пътуват с трамвай/тролей. Над 29% се придвижват до работното си място или учебното заведение пеша (близо два пъти над средните нива за столицата), а 2,8% използват велосипед/тротинетка. Към момента на преброяването около 13% е делът на хората, които работят или учат предимно от вкъщи.

Сграден фонд

Жилищните сгради в район Оборище са 2020, а от тях 568 (28%) са на шест или повече етажа. Районът има третия най-висок дял на старите сгради в столицата. Близо 63% от сградите в района са построени преди 1959 г., а 12% са построени в периода 2000-2021 г. Броят на жилищата в Оборище е 20 758, като от тях 7 134 (34%) са необитавани (при средно 30% за СО). Общо 42% от жилищата се отопляват чрез централен източник на топлинна енергия, а други 27% използват за отопление електрическа енергия. Минимален е процентът на жилища, които използват за отопление природен газ от централен източник. Делът на жилищата без енергоспестяваща дограма е сравнително висок – 46% при средно 41% за СО. Висок е и процентът на жилищата без външна изолация – 66% при средно 56% за СО.

Всички райони

Кандидати за районни кметове

Вижте повече