Области на политики
ЗДРАВЕ
Мерки за подобряване чистотата на въздуха
- Мерки заедно с АПИ, Столична община и Пътна полиция за облекчаване на задръстванията чрез преосмисляне на светофарните регулации и отваряне на някои блокирани улици.
- Ремонтите в квартала да бъдат под наистина строг контрол за измиване на гумите на камионите и ограничаване на прахта.
- Поставяне на повече табла за мониторинг и оповестяване за замърсяването на въздуха, които да са на ключови спирки и места. Когато хората са информирани, те могат да се пазят и стават по-активни.
Енергийна ефективност на публични сгради, детски градини и училища
- Трябва да се обърне внимание на читалищата. Те имат нужда от подкрепа и трябва да им се помогне с възможните програми. Но при старите сгради, каквито обикновено са читалищата, санирането трябва да е предимно с вътрешна изолация, за да се запази обликът на сградата. В “Оборище” има 4 читалища и всички те се нуждаят от мерки за енергийна ефективност.
- Саниране на трети блок на Детска градина 151 .
- Текущи ремонти в сгради общинска собственост не са правени няколко мандата, а това е необходимо за привеждането им към нормалност и функционалност в полза на гражданите.
Енергийна ефективност на жилищни сгради
- Санирането на сгради в централната градска част, и специално в район “Оборище”, трябва да подлежи на специални и взискателни регулации, за да не се допуска саниране на части и в различни цветове на една сграда, което е една много лоша практика. Това изисква сериозна работа на кмета със СОС, СО и НИНКН.
- Процедурата за разрешително за поставяне на скеле изисква човек да ходи до СО, КАТ и района и да изготви проект (който струва няколкостотин лева), дори ако става дума за сравнително ясно и просто решение. Трябва да може такова разрешително да се получи на едно гише, в сравнително кратък срок и с приемлива такса. Трябва ни максимално облекчена процедура от страна на общинската администрация и пълно съдействие на всички заинтересовани за енергийна ефективност.
Ограничаване на замърсяването от строителни обекти
- Специален мониторинг на строителните обекти на ул. “Оборище” и бул. “Евлоги и Христо Георгиеви”.
- Строителен обект на ул. “Асен Златаров” и ул. “Оборище.”
- Строителен обект на бул. “Евлоги и Христо Георгиеви” и ул. “Силистра”, защото са на основни артерии и знакови улици за района.
Насърчаване на пешеходен и вело транспорт
- Малко на брой велоалеи в района, които не са и свързани в мрежа.
- Трябва, съвместно с кметовете на съседните райони, да се изгради и преосмисли създаването на истинска велоструктура в града, която да се защити пред Столична община. Тя трябва да свързва различните квартали и райони - нещо, което може да стане само при взаимна работа. А не просто да се правят велоалеи, които не водят до никъде и свършват в рамките на кварталите. В някой случаи те не са асфалтирани. Трябва да се свърже велоалеята на “Дондуков”, през парка “Заимов” към “Ботевградско шосе”.
- Магистрала по канала: велоалеята по бул. “Христо и Евлоги Георгиеви” е пародия. Затова, в бъдеще, можем да проектираме велоалея по коритото на реката. На нито едно място няма пресичане на кръстовище. Тази велоалея, особено ако се свърже с такива по “Мадрид” и “Янко Сакъзов”, би правила магистрална връзка чак до НДК и Южния парк. Дългосрочно мислене е реката да стане крайречен парк и велоалеята да бъде част от него.
- Отдавна се обсъждат идеи и варианти за създаване на пешеходна зона в стария квартал под “Дондуков”, за да може тази част от “Оборище” да се превърне в градско средище за събития, арт индустрия и място за социални контакти и туризъм. Трябва да има сериозно обществено обсъждане за плюсовете и минусите, които едно такова решение ще донесе на местната общност.
Подобряване на градския транспорт
- Да се обсъди възможността за въвеждане на малки електрически автобуси за малките улици, подобно на тези, които вече има в “Бъкстон” и “Манастирски ливади”. Те ще имат определени маршрути в кварталите, но ще могат и да се отклоняват до определен радиус, за да вземат или оставят хора при поискване.
Паркове и градини
- Поддържането и изграждането на тоалетни в парковете и градските пространства е много важно предизвикателство. Старите градски и паркови тоалетни са изоставени. Химическите тоалетни не са вариант, не са устойчиви решения. Трябва да се търсят комбинативни решения - добър пример в София е тоалетната в градинката на ул. “Солунска” и ул. “Ангел Кънчев”.
- Преосмисляне на политиката за заведения и хранителните колички в парковете и в периферията, защото те трябва да бъдат най-малкото по-естетични и в синхрон с парковата среда.
Спортни площадки и развитие на масов спорт за деца, младежи и възрастни
- Спортна площадка за петанк - една игра, която замести старата игра на топчета в кварталите и която през последните години се наложи като основен спорт в Докторската градина. Вече трудно се намират свободни алеи, затова този модел можем да пренесем в парк “Заимов”. Там лесно ще се намери пространство за тази игра. Тогава нещата могат да се разраснат и да имаме по-големи турнири и шампионати между отделните градинки.
- В Докторската градина няма фитнес площадка. Там би било подходящо за безплатен спорт на открито. Добра възможност за такава площадка има в градинката зад Народната библиотека.
- В парка “Заимов” редовно се играе футбол по алеите и тревните площи. Това е прекрасно, но води до унищожаване на тревната настилка, а понякога и на поливната система, което пък води до големи кални точки. Трябва да се огледа възможността да се проектира игрище за мини футбол в парк “Заимов”.
- До края на 2023 г. предстои изграждане на изцяло нова детска площадка на ул. „Бачо Киро“.
- Върху паркинга на метростанция „Театрална“, който планираме да бъде модулен многоетажен, също може да има спортни съоръжения.
- Трябва ни сериозна работа с Архиви, Кадастъра и Столична Община, за да се създаде точен регистър и да се направи опит да се изчистят обърканите и неуточнени собствености на земята при междублоковите пространства – (общинска-държавна-частна). Това е една от причините за толкова запуснати пространства и недобронамерени апетити. Това биха могли да са потенциални пространства за изграждане на детски и спортни площадки.
- Трябва да продължат преговорите с Военна академия за използването на лявата страна на прилежащата градина като център за спорт и разходки, след като дясната вече е припозната като място за културни събития.
- Общината трябва да се фокусира и върху преговорите за градинката, която военните искат да направят по границата с ул. “Черковна” и как да се свърже Перловската река с ул. “Черковна” през парка на Военна академия. Това ще отвори много квартала.
- Новият площад на “Московска” при паметника “Левски” може да бъде припознат като място за стрийт баскетбол и други улични игри, като се поставят временни настилки. Там може да се организират вътрешни шампионати между квартални отбори. Мястото е видимо и съм убеден, че ще привлича много хора и интерес.
Ограничаване на паркирането в зелени площи
- Вследствие от интензивното строителство, липсата на паркоместа е сериозен проблем. Има зони без паркинг ограничители, които да възпрепятстват паркирането в междублоковото пространство и върху околната тротоарна мрежа.
Нужда от засаждане на дървета по улиците, с цел намаляване на прегряването
- Задължително гражданско обсъждане и предварителни разяснителни кампании при санитарната сеч и зеленото планиране. Необходима е обща работа със “Зелени системи” и Столичен инспекторат, както и с обществените групи и движения, за предварително обсъждане и разясняване на необходимостта от поддържане или подмяна на дърветата по улиците. Това особено засяга стара София и трябва да става с предварителни медийни кампании и разяснения защо трябва да се прави.
- Стимулиране на проекти за зелени покриви на сгради
- Съвместно с МО „Оборище“ и граждани e изготвена интерактивна карта на „липсващите“ дървета в района, която трябва да продължи да се обновява всеки месец. Според експерти от граждански движения в района на “Оборище” могат да бъдат предвидени и засадени над 2000 нови дръвчета.
Общински болници и диагностично-консултативни центрове
- Всички ДКЦ в района на общината имат нужда от ремонт, приличен вид и прилагане на мерките за енергийна ефективност.